Oldalak

2013. február 17., vasárnap

Levesben főtt töltelék

Csak csinosan :)
Hozzávalók:
-6 db friss zsemléhez
-6 db egész tojás
-2 közepes fej vöröshagyma
-1 szép nagy csokor apróra vágott, friss petrezselyem
-só
-frissen őrölt bors
-életízesítő
-kevés olaj
 
Kevés olajon az egészen apróra összevágott
vöröshagymát dinsztelni teszem, sózom,
borsozom, életízesítőt keverek hozzá, majd
amikor már puha a hagyma, a hőt lekapcsolva
alóla hozzákeverem a szintén apróra összevágott
petrezselyemzöldet is...ennek elég ennyi idő.
A zsemléket vízbe áztatom, majd alaposan
kinyomkodom és nagyobb tálba teszem,
hozzáöntöm a hagymát, majd ha már hűlt
egy kicsit, ráütöm a tojásokat is.

A zsemléhez való tojás mennyiségéről:
ez az az arány, amitől a töltelék se nem
túl lágyra, se nem túl keményre fog
összeállni főzés után, hanem pont kellemes
állagú lesz. Ehhez az arányhoz semmilyen
kiegészítésre nincs szükség (értem itt pl. a
zsemlemorzsát, lisztet, búzadarát, stb.),
ez a töltelék így jó, így finom, így az, ami.
Felesleges a kísérletezgetés, alkalmazni kell
és pont.
Összekeverem a masszát (nem kell pépesre,
kanállal szoktam) és vagy folpackba
(aminek mindkét végét szorosan elkötöm), 
vagy (egyszerűbb módon) töltelékfőző zacskókba 
adagolom.
Ezeknek a végét is le kell zárni, pl. vastagabb
cérnával, vagy zacskó záró csipesszel.
Kimondottan töltelékfőzéshez való zacskók, ezeket a piacon többféle méretben lehet kapni.
 
VAGY -csak hogy enyhítsek a folpack okozta sokkon-
pl. kelkáposzta levelekbe csomagolom;
ezt csak akkor teszem, ha rettenetesen sok felesleges
időm támad a vasárnapi ebéd főzése közben.
A nagyobb csomagokat a főzési idő felénél teszem
a levesbe, ezeknek értelemszerűen több időre van
szükségük, hogy megfőjenek, ha viszont kisebb
pakkokat készítek, mint pl. ez a kelkáposztás kis
falatka, ezeknek bőven elég kb. egy óra is.
Néha fordítok rajtuk, hogy átfőjenek rendesen.

A levesbe való töltelékbe kaparhatunk is egy kis
friss csirkemájat (ezt tényleg csak akkor tegyük
hozzá, ha friss máj áll rendelkezésre). Ettől még
különlegesebb, még finomabb lesz az elkészült
töltelékünk.

A májat a kés hegyével -vágódeszkán- óvatosan lekapargatom
az inakról és a töltelékhez keverem.
Ezek a csomagok kb. másfél-két órát is el szoktak tölteni
a levesben, attól függően, hogy mekkora a mennyiség és
mekkorák a csomagok.
Amihez/amivel pedig együtt esszük, a leves utáni hús,
krumpli, zöldségek + savanyúság...a savanyúság el ne
maradjon!
 😉
Magát a főtt tölteléket és a receptjét csak azért írtam le, 
mert mi már azon a kérdésen is meglepődtünk, 
amit az Unokaöcsénk lagzijában tettek fel a debreceni rokonok, 
hogy mi az a töltelék?
😲
Megállt a villa a kezünkben! 
Ezt ki nem ismeri? És részletesen el kellett magyarázni, 
miből és hogyan készül, hogy kóstolják meg nyugodtan, 
nagyon finom, aminek a vége az lett, 
hogy egy tányérral még kértünk a konyháról, 
mert azt mondták, ez volt a legjobb valami,
amit eddig ettek.
😀

116 megjegyzés:

  1. Képzeld, én sem ismertem, anyósomtól tanultam meg a készítését és ma már mi is nagyon szeretjük! :)

    VálaszTörlés
  2. Húsvétra pedig jön a kedvencem, a sült változata.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a sült változatot csirkemájjal csinálom. Isteni finom. Ismered?

      Törlés
    2. Igen, de mi csak a főtt változatba teszünk (néha, ha van friss :);
      ki fogom próbálni a sülthöz is! :)
      Apósom viszont még főtt, darabolt tojást is tesz a töltelékbe, pluszban!
      Köszönöm, hogy olvasol! :)))

      Törlés
    3. A sült változat sem olyan finom,mint a levesben főtt.A töltelékbe még kerülhet csirkemáj, gomba,sárgarépa,zöldborsó.Nagyon finom és látványos. :)

      Törlés
    4. Elnézést kérek a kissé kései válaszért, ez a hozzászólás valahogy eddig láthatatlan volt! :(
      Maximálisan osztom a gondolatát...tényleg sokkal finomabb a főtt változata! :)

      Törlés
    5. Mint két azonos töltelék finom.
      Sütve,főve
      Persze,lehet változtatni,pl a sütésnel

      Törlés
  3. Ez lehetne akár levesbetét is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Milyen igaz, fogom is alkalmazni! :)

      Törlés
    2. Mert ez az. De tiszta pamutruhaba jo kifozni, mert a muanyagbol mergezo anyagok oldodnak ki.

      Törlés
    3. Belefőzni a nejlont a levesbe?
      Nekem nem túl megnyugtató ... de főleg nem gusztusos.
      Ha már főzni akarja valaki és nem sütni, akkor tegye fel nejlonostól vegetás vízbe, aztán azt öntse ki.

      Törlés
  4. Hajdú-bihari vagyok, felénk nem ismerik. Amikor férjhez mentem Borsod-megyébe, akkor ettem anyósomnál. Azóta több étel is előjött, amit én nem ismertem, és olyan is ,amit ők nem ettek még soha. Pedig a két megye nincs is messze egymástól.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát ez az; milyen kicsi ez az ország, mégis milyen változatos a gasztronómiánk! :)

      Törlés
    2. Igazad mert én sem hallottam róla addig amíg én is Borsod megyében Irotán ettem először!Nagyon finom,azóta én is készítek ilyet!


      Törlés
  5. biztosan jó ötlet folpackot főzni a levesebe? Vízben főzném.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem fő szét ( :D); a vízben viszont szétfőne a töltelék! :)

      Törlés
    2. De a folpack belefő a levesbe,az nagyon káros az egészségre...csirke ,vagy libanyakba kell tölteni a tölteléket,az nem egészségtelen és még jó ízt is ad a levesnek

      Törlés
    3. Nekem is ez volt az első gondolatom. Mármint az hogy jó dolog a zacskót belefőzni a levesbe? mert hát ugye utána a levest megeszik...... magas hőre nem oldódik a zacsiból semmi?? elvégre az is műanyag.... Vagy rosszul gondolom? Amúgy tetszik ez a töltelék :) kicsit emlékeztet a vadashoz készíthető zsemlegombócra :)

      Törlés
    4. A folpackból lágyítók oldódnak ki a forrásban lévő vízből, ami nem biztos hogy hasznos az emberi szervezet számára. Kelkáposzta levelében kiválóan megfő a töltelék és az íze is sokkal jobb lesz! :-)

      Törlés
    5. Szerintem is káros a folpackba csomagolás. Régen vászonzacskókba tették az asszonyok, amikben a tésztát is szárították.. a kibanyak, vagy csirkebőr jó megoldás lehet.. üdv..

      Törlés
  6. Én másfél éve Szalókán tanultam egy másik verziót, kb ugyanezek a hozzávalók, de a zsömle helyett gríz (búzadara) kerül bele. a hagyma pedig nagyon apróra vágva- nyersen. Ugyanígy folpackba van tekerve (csak simán), főzés közben egyszer megfordítom és amikor összekapta a masszát, kihengergetem a folpackból. Nekem nagyon tetszik, azóta így főzöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálunk minden Felmenő így készítette és készíti;
      grízzel viszont még soha nem ettem! :)
      Köszönöm, hogy itt vagy!!! :D

      Törlés
    2. Köszönöm Zsuzsa, hogy itt lehetek :) Jó sütés-főzést az ünnepekre!!

      Törlés
    3. Én vegyesen alkalmazom a grízt és a zsömlét,és persze nem maradhat ki a máj. Nagyonjó így az állaga.

      Törlés
    4. Ha túl lágya töltelék én is búzadarával, vagy rizsliszttel sűrítem. Bevált..

      Törlés
  7. A család el sem tudja képzelni a húslevest töltelék nélkül. Épp most készítettem el az ünnepi húsleveshez (ma jönnek a gyerekeim), csak annyi különbséggel, hogy én zsemlemorzsát használok hozzá. Jaj, de finom ezzel a friss petrezselyemzölddel!
    Örülök, hogy rátaláltam a blogodra! Most lesz időm az ünnepek alatt olvasgatni. Vab sok cím ami felkeltette az érdeklődésemet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én pedig nagyon örülök, hogy nálam jársz! :)
      Remélem, örömöd leled az "olvasásban" is! :)))

      Törlés
  8. Próbáljátok ki hogy 1-2 csirkemájat kapartok még bele! Isteni finom ízt ad neki. Aki nem szereti nem muszáj, én így tanultam!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm; szoktam úgy is készíteni (ha van friss máj)-az Anyukámtól tanultam! :)))

      Törlés
    2. Mi az a csirkemáj kaparás?? :)

      Törlés
    3. Kedves Károly! Először is köszönöm, hogy itt jár! :)
      Másodszor, a csirkemáj kaparásáról: akkor kaparunk májat, ha pl. töltelékbe, vagy májgaluskának lesz a betétje/alapja...ez annyit jelent, hogy nem összevágjuk, hanem vágódeszkán, éles kés pengéjével lekaparjuk a fehér kis inakról (ami a kukában landol majd :) a májat, ezzel elérjük azt, hogy szinte pépes lesz az egésznek az állaga. Felénk csak így kerül bele pl. a töltelékbe.
      Remélem, tudtam segíteni! :)

      Törlés
  9. Károly Győr- valóban nagyon finom a töltelék a belekapart májjal, kifelejtettem a felsorolásból! Én is szoktam beletenni, ha nincs otthon, akkor májkrémmel pótolom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pótoltatok egy régi "űrt" a töltelékkészítésemben, legközelebb veszek friss májat! :)))
      (Pedig pont tegnap készítettem zöldségleves betétjének! :)

      Törlés
  10. Megírnátok a sült töltelék készítését?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen! :)
      Itt a sült töltelék(em) linkje:
      http://csontnelkul.blogspot.hu/2013/03/sult-toltelek.html
      ezt másold be vagy a "gugli"-, vagy a blogom (sült töltelék)
      keresőjébe!
      Örülök, hogy olvasol! :)

      Törlés
  11. Miért, ..nem levesbetétnek készül? Akkor hogyan és mivel tálalják? (Csak, mert én sem ismerem). Régen, vajon miben főzték ki, amikor még nem volt fólia, vagy zacskó? Lehet, hogy vászon zacskóban, mint az eredeti angol pudingot? Vagy valami levélbe csavarva, mint egyéb töltelékeket?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen! :)
      A húsleves első számú belevalója nálunk leginkább a tészta, ami csiga (a Királylánynak :), vagy cérnametélt (a fennmaradó 2/3-nak :) kell, hogy legyen. :)
      Az ilyen módon főzött tölteléket, mi a leves után közvetlenül, a zöldségekkel együtt tálalva esszük, a főtt hús és a krumpli mellé-szigorúan savanyúság kíséretében! :)))
      (Vannak olyan helyek is, ahol simán kukába dobják a megfőtt leveszöldségeket, mert nem nézik semmibe-nálunk felfoghatatlan lenne az ilyen borzalmas rémtett! :)))
      És mivel tágabb Családunk körében sem hagyható ki egyetlen alkalommal sem a levesből a töltelék, nagyon sok féle variációm/variációnk van a felhasználására.
      (Egyetlen "sátras családin" felejtettem a hűtőben a becsomagolt töltit és egyszerre "zúgott fel" a vendégsereg, a hiányát észlelve! :)))
      Szóval, akár levesbetét is lehet belőle, de mindenképpen kell valami "eszköz", ami egyben tartja az egyébként elég képlékeny állagú tölteléket!
      Írok ide egy pár elérhetőséget, ötletelés gyanánt (a végére hagyom a maradék-felhasználás legegyszerűbb, de -szerintem/-tünk- legfinomabb módját és innen köszönöm, hogy olvassa a "ténykedéseimet"! :)))
      1. Marhahúsleves
      http://csontnelkul.blogspot.hu/2014/09/marhahusleves.html
      2. Húsleves (orjaleves)
      http://csontnelkul.blogspot.hu/2014/03/husleves.html
      3. Sült töltelék (A Húsvét kihagyhatatlan étele!)
      http://csontnelkul.blogspot.hu/2013/03/sult-toltelek.html
      4. A maradék felhasználása...főtt hús, töltelék és főtt krumpli
      http://csontnelkul.blogspot.hu/2014/01/a-maradek-felhasznalasafott-hus.html

      Törlés
    2. Nálunk is elmaradhatatlan a húslevesből. Gyerekkoromban,míg nem volt a folpack, nagymamám, anyukám annyi "gombócot" tett a levesbe, ahányan voltunk. A főzés vége felé tette bele. A tojás összetartja, nem fő szét. A folpackos, nejlonos előnye, hogy szépen lehet szeletelni.
      Marika

      Törlés
    3. Köszönöm, Marika, hogy itt van! :)

      Törlés
  12. Szia! Nagyon szívesen elkészíteném ezt a tölteléket, de nincs valami más megoldás a folpack helyett?
    Régen miben csinálták? Ruhazsebkendőbe vagy valami hasonlóba nem lehetne? Köszi előre is aválaszod.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Örülök, hogy olvasol! :)
      Textilben nem készítjük (soha)-én például attól idegenkednék.
      A fenti válaszban írtam pár lehetőséget-a nejlonon kívül el lehet
      például készíteni tormalevélbe-, kelkáposztalevélbe-, szőlőlevélbe
      csomagolva is. :)

      Törlés
    2. Mi pl tejes zacsiba is szoktuk! üdv Chyby,Nyirmada!

      Törlés
    3. Pont tegnap mondta egy régi barát, hogy Ők is használják a tejeszacskós megoldást, abból is a kék zacskót (mert a piros feliratos erősen kopik). Köszönöm, hogy itt van!

      Törlés
    4. Most fedeztem fel ezt a blogot ,aminek örülök,mert erről a töltelékről sem hallottam soha,de kifogom próbálni biztosan:)

      Törlés
    5. Örülök, hogy erre jár...sok (jó) olvasnivalót kívánok még! :)

      Törlés
  13. sziasztok, örülök, hogy megtaláltam ezt a receptet, én is borsodban ettem először. Nylon zacskóba lehet bele tenni, nem valószínű, hogy volt ilyen a nylon előtt. A csirkét, tyúkot töltötték meg, de az kevés volt a nagy családoknak, ezért találta fel valaki a folpackos változatot, előtte sütötték tepsiben. Mi sóska mártást is készítünk a vasárnapi húsleves mellé, és azzal együtt enni isteni finom,

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! A házi csirkét, tyúkot a mai napig úgy főzzük, majd sütjük (nagy sátrasok alkalmával), hogy benne is van töltelék! Ja, és természetesen húsvétra tepsiben sül! :)

      Törlés
  14. Mi is imadjuk a tolteleket. Itt az USA-ba sok helyrol vagyunk. Foztem huslevest, toltelekkel. Mindenki megkerdezte mi az a toltelek. Milyen toltelek? Nekem evidens...kenyer, tojas, hagyma, petrezselyem es bors. Anyam labatlantyuknak hivta. Kisutotte mint a fasirtot gombocokba es krumplival , savanyusaggal ettuk. A batyam meg csak nevetett, hogy kenyeret krumplival......de jo vot

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Ági! Örülök, hogy rám találtál és hogy Te is viszed tovább a finom "töltike" hírét-ízét! :)

      Törlés
  15. tényleg, nálunk is van olyan falu, ahol lábatlannak mondták...:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azt hiszem onnan ered az elnevezés is, hogyha nem tyúkba töltötték bele a tölteléket, hanem attól külön csomagolva került a levesbe. :)

      Törlés
  16. Egy sima, rántott levesbe ( esetleg húsleves kockával ízesítve) bele is lehet szaggatni jó nagy, pl. pecsenyés kanállal. Ha sütöm, előszeretettel ízesítem kenőmájassal, esetleg gombával.

    VálaszTörlés
  17. En soha nem hallottam meg erről de ki fogom probalni!!! Végig olvastam minden komentet!!További sok sikert főzést sutest!!!!

    VálaszTörlés
  18. Nem láttam a profilod, de sejtetem, hogy borsodi vagy. Én Miskolcon-Sajószentpéteren ettem ilyen töltikét húsleves után, abban vagy tészta helyett? Nem emlékszem már. Most megkerült a recept is. Érdekesek ezek a vidékenkénti szokások. Ott lakodalomban voltunk, de nem adtak rétest. Felénk ez pl. elképzelhetetlen. S igen valami csavart tészta volt a húsleveshez, vagy orsótésztának mondják. A Pavlova torta miatt jöttem, kipróbálom, csak tejszín kellene hozzá. Jók a receptjeid.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Üdvözöllek nálam!
      Én -a sült változatától eltekintve- csak húslevesbe főzöm és a levesben, vagy a leves után, a zöldségekkel, főtt hússal, krumplival esszük. Lagzikban "szigorúan" csigatészta-, egyébként cérnametélt is fő ki nálunk a leveshez.
      A Pavlova az egyik legnagyobb sztár a Családunk körében-szerezd be azt a tejszínt! :)))

      Törlés
  19. Kedves Zsuzsa. Lehet hogy nehezen értek, de még mindig nem értem mi a töltelék. Én küföldöm nöttem fel, de szüleim és a még mindig élö rokonság szegedi és én *tölteléket* csak egyedül és kizárólag csirkében láttam, azt is csak ritkán. Azt hogy tölteléket külön föznek vagy sütnek és mint külön étek, soha nem hallottam é nem is nagyon értem

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Gizella!
      A töltelék, mint olyan (anno), természetesen "valamibe" beletöltve készült-a neve is innen ered...csakhogy nem mindig sikerül(-t) pont annyi mennyiséget bekavarni, amennyi éppen belefér(-t) mondjuk a csirkébe, ezért kell(-et) "pluszban" valami alternatíva, hogy a maradék is a levesbe kerüljön...és az idő múlásával, na meg a felgyorsult világgal jöttek a "gyors(-abb) megoldások". :)

      Arról természetesen lehet vitázni, hogy egy-egy konyhai "segédeszközünk" mennyire káros (a folpacktól ezerszer károsabb, a szervezetünkbe folyamatos bekerülő dolgokat leírhatnék...de itt nem fogok, ez a blog nem annak a helye...majd egyszer erről is írok :))), én azt mondom, hogy ki, miben szeretné elkészíteni, mindenkinek a szíve joga, a lényeg az, hogy készítsük és vigyük messze ennek is a hírét! :)))

      Köszönöm, hogy olvas! :)

      Törlés
    2. Kedves Gizella!nalunk van toltelek igaz nem levesben fozve/errol most olvastam eloszor/a baranyt szoktuk tolteni husvetra majdnem a leirttoltelekkel.Ismeroseimnek at fogom adni a receptett vagy a linket olvassak el ok is.Orvendek hogy veletlenul erre a forumra talaltam.Margareta/eszaknyugat Erdelybol/

      Törlés
    3. Koszi hogy megengedted Gizella hozzaszolasom megjelenitesett.Ismeroseimnek at adtam a receptett nem kaptam meg eddig visszajelzest.Ma en is megcsinaltam de fenn akadtam hogyan talaljam a huslevest?a gyerekeim azt mondtak tessek szeletelni es eloetelkent elfogyasztjuk,sajnos nem tudom hogyan tudnek kepet fel rakni hogy nezki a remekmuvem.A facebookon nistor azonosito alatt vagyok

      Törlés
    4. Kedves Margareta!
      Először is, szívesen!
      Rögtön utána pedig-ha megfőtt a leves, kiszedem belőle a húsokat, a töltelék-csomagokat és amit még a leves "felszínén" találok (csak hogy ne törjem össze a zöldségeket), majd a levest leszűröm, a húsokat a krumplival, zöldségekkel és a felszeletelt töltelékkel együtt tálra teszem és a leves után az asztalra teszem, egy kis savanyúság társaságában.
      A face-en is fent van a blog, ha szeretne, oda küldhet fotót! :)

      Törlés
    5. Kedves Zsuzsa!
      Koszonom a valaszod ,ra jottem hogy kulon kell talalni csak a levesben van fozve.Ma ujbol megcsinaltam annyi valtoztatassal hogy csirke majat tettem hozza es fottojast reszeltem a toltelekhez,hatha sikerul kepet feltenni a facebookon,megegyszer koszonom kedveseged.

      Törlés
    6. Kedves Zsuzsi!tobbszor megcsinaltam a csalad szereti,koszonom szepen a receptett.Most a grillazs szeletet szeretnem megcsinalni,gondolom hamarosan fogok kepel jelenkezni van mar fenykepezogepem.

      Törlés
    7. Köszönöm szépen, nagyon örülök, hogy sikerült és hogy ízlik! :)

      Törlés
  20. Nagy érdeklődéssel olvastam végig ezeket a hozzászólásokat. Mifelénk - én szentesi vagyok, (Csongrád megye) - ezt nem ismerjük, mármint külön főzni. Töltelékként igen, dagadóba, csirkébe. Én is kipróbálom, emlékeztet kicsit a knédlire.

    VálaszTörlés
  21. Búzadarával, vagyis grízzel akkor készítem, amikor pl. a zöldség levesbe szaggatom. Szoktam olyat is készíteni, hogy a tölteléket megpirítom mindkét oldalán kevés olajon, akkor nagyobb pogácsa alakúra formázom, a töltelékbe lehet tenni főtt füstölt darált húst egy keveset, kitünő zöldség levesbe a megpirított tölteléket még főzöm. Ilyenkor a füstölt húsos töltelékhez paradicsom mártást készítek.

    VálaszTörlés
  22. Kedves Zsuzsa. Édesapám Borsodi, Muhisi, párom Mádi volt, Mádon ettem először ilyen tölteléket, azóta én is csinálom és népszerűsítem. Viszont édesanyám a Muhisi fajtát csinálja, és az én fiam is nagyon megszerette. Én csirkemájat legalább 3 db-ot apróra kaparok. Ugyanígy apróra vágok egy nagyobb paradicsomot, paprikát, sózom, borsozom, teszek bele 4 db tojást, 3 evőkanál lisztet, 2 evőkanál búzadarát, 1 evőkanál zsírt, egy kávéskanál szódabikarbónát és 7 evőkanál tejet, apróra vágott petrezselymet. Összekeverem, enyhén folyós masszát kapok, amit lábasba hevített,de nem túl forró) pirospaprikás zsírba öntök. Kérget sütök rá, majd megfordítom, és azt az oldalt is megpirítom. Ha eléggé összeált már, akkor a főtt húslevesből merek rá, hogy ellepje, és készre főzöm. Kicsi lé mindíg legyen rajta, ha beszívja újra pótolni kell. Úgy lehet szeletelni, mint egy tortát. Édesanyám akkor készítette mindíg, amikor tyúkot vágott és a lecsurgatott vért is belefőzte. Mindíg elfogyott a leves elkészültéig.

    VálaszTörlés
  23. Pontosan mint a szalvéta gombóc...annak is ezerféle változata ismert :)

    VálaszTörlés
  24. Köszönöm a receptet! Én veszprém megyei vagyok a párom viszont borsodi. Mesélt a levesben főtt töltelékről,de nagyon furán néztem rá,mert sose hallottam ilyet (mint ahogy ő sem sok,nálunk jellemző étkezési szokásról). Próbálta megmutatni milyennek kell lennie,de nem igazán sikerült neki. Szóval arra gondoltam,hogy egyszer meglepem vele és végre én is megkóstolhatom! :)

    VálaszTörlés
  25. :) de jó olvasgatni titeket - Olyan, mintha mindegyikőtöknél picit vendégeskedhetnék.
    Leírom, hogy az én töltelékem is finom. A hagymát nem párolom, csak apróra vágom, viszont ilyen sok tojást sem használok.

    VálaszTörlés
  26. Nálunk is elengedhetetlen a töltike vasárnap. De mindig nagy adagokat csinálunk és marad 2-3 nap múlva is belőle. Akkor felkarikázva pici olajon leszoktuk pirítani a megmaradt leveszöldséggel együtt. Próbáljátok ki. Nagyon finom:)

    VálaszTörlés
  27. Köszönöm. Kipróbálom.Húsokat szoktam tölteni,de még levesben nem ettem.

    VálaszTörlés
  28. Én Baranyában születtem és nálunk szinte minden vasárnap töltött tyúkból készült a vasárnapi leves, de nálunk mindig került bele csibe mája és füszerként egy nagy adag szerecsendiót reszelek bele. Isteni finom. Mi általában meggy ,paradicsom vagy kapormártással esszük. Eggyik legkedvessebb menünk.

    VálaszTörlés
  29. A töltelék egy kis csirkemájjal még jobb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha (valóban) friss csirkemájhoz hozzájutok, akkor természetesen azt is kaparok bele-jobb bizony! :)

      Törlés
  30. Ezt még én sem hallottam, de ki fogom próbálni. Ismeri valaki a Kukkó leves receptjét? Valamikor Debrecenben ettem a férjem keresztanyjánál, de sajna tőle már nem tudom megkérdezni hogyan készül. :-(

    VálaszTörlés
  31. én fokhagymát is teszek hozzá és majoránnát, mint a sülthöz mint a levesbetéthez, A csirke is és a dagadó is szereti ha ezzel töltöm, A fiaim önnálóan sütöttet is szeretik salátával, vagy ketchuppal

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát..nálunk egyedül a töltelékből nem szokott maradni semmi-bárhogy, bármivel, bármikor! :)

      Törlés
  32. Mi liszttel és búzadarával készítjük, így is nagyon finom.
    Régen egyszerűen sűrűbbre készítette az édesanyám, kanállal rakta a levesbe és nem főtt szét. Annyi kanállal ahányan voltunk .

    VálaszTörlés
  33. Sziasztok csak annyit kérdeznék ezt a tölteléket szeletelve kell a tányérra rakni ? ,vagy akkora csomagokat kell készíteni hogy egy ember egy egészet kap !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Vera!
      Mifelénk nagyobb méretű "csomagok" készülnek (ennek is köze van a gyorsasághoz/nagy társaság esetén a praktikussághoz :), amiket főzés/kicsomagolás után szeletelünk és a húsos tálra kerülnek, a krumpli és a zöldség kíséretében...de természetesen lehet pici, egy személyes adagokat is készíteni, pl. kelkáposzta-, vagy éppen tormalevélbe csomagolva, akkor mindenki kaphat egyet-egyet belőle!
      Köszönöm, hogy olvas! :)

      Törlés
  34. Én már többször próbálkoztam a töltelékkel, folpackba és nejlonzacskóban is próbáltam a húslevesbe belefőzni. De minden változatnál bele ment a leves, és egy taknyos massza lett az eredmény, amit senki nem bírt megtenni, így kidobtuk. Próbáltam utána kanállal forró olajba szaggatva kisütni, de ab ból meg egy ropogós morzsa lett. Mi a titok, hogy ne egy takony legyen a végeredmény, hanem szépen szeletelhető legyen. Jól betekerem, még is belemegy a leves.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Andrea!
      Természetesen lényeges dolog az összetevők aránya is, de ami szerintem még ennél is fontosabb, az az, hogy lassú főzéssel, elegendő időt hagyjunk a tölteléknek arra, hogy (a belseje is) alaposan megfőjön
      -nálam a levesben el szokott tölteni akár másfél órát is, és így teljes mértékben elkerülhető az, hogy a belül, de akár az egész tölteléknek való nyers maradjon.
      Az viszont, hogy a leves miért megy bele, azt nem tudom, nekem soha nem szokott, pedig tekerem folpackba- és adagolom zacskóba is?!
      Próbáld ki (akár arányosítva is) a receptemet és főzd kellő ideig, remélem sikerrel fogsz járni, mert rendkívül finom dologról van szó!
      Köszönöm, hogy itt vagy! :)

      Törlés
    2. Én a masszát zacskóba rakom, ráakasztom egy hosszú fém húsvillára (fakanál is jó), amit keresztbe rakok a fazékra, és a zacskót belelógatom a levesbe. Félidő után, amikor már nem folyós, hanem megkötött, kiemelem, tűvel három-négy lyukat szúrok a zacskóba és visszahelyezem. Isteni finom az íze a húslevestől. Felszeletelem, tálba rakom. Én szeretem a levesben is!

      Törlés
  35. Szia Andi,

    én is jártam így, hogy belement a leves, én azóta nylon zacskó mindkét végét cérnával elkötöm, helyet hagyva a táguláshoz, fél időben megfordítom a zacsit.

    VálaszTörlés
  36. Meg csinaltam minden Oke,alevesben szeletekben tegyem vagy kockara vagjam?a levesben legyen zoldseg es leves teszta?a toltelek magara tul keves.A tolteleket en eddig sutottem ha tobbet keszitettem.A biosoknak annyit tudok mondani nagyon lentrol kell kezdeni az ellemzest.Nekem mondhatom minden bio,a tyukok nem esznek tapot/itt a tojasra ertem/a lisztel mar nem vagyok tisztaban igy a pek sutemenyekben se,nalunk buzat nem tudunk termeszteni eghajlat miatt ,ellenben a kertben amit en termesztek,vagy allattokat en tenyesztek azt tudom hogy bio.A gyumolcs nalam 100% bio vegyszert nem latt ha betegszik kivagjuk .Nem egy folpakton mulik az egeszseges taplalkozas.Mi nem fogyasztunk bolti tejet,turott stb.gondolom sokan nem is ismerik az igazi tejfolt/bivaly tejfol/

    VálaszTörlés
  37. Szia Zsuzsa !!
    Én Nyíregyházi vagyok és a tölteléket EDDIG dagadóba és csirkecomba tettem , de mióta olvastam , hogy húslevesbe teszed , azóta rabja vagyok !! grat. üdv .

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök neki! 😊 És üdvözöllek "nálam"! ☺

      Törlés
  38. MEGOSZTOTTAM A FÉSZBUKON. Nekem azért érdekes, mert az Ormánságban nálunk szintén létezik nem a húsba töltött töltelek, de azt egy külön edényben. általában lapos lábosban sütőben sütik. A recept kb. ugyanez, de van benne késhátával szétcsócsált máj is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen! Nálunk ezt hívják "kapart" májnak, ami leginkább csak akkor kerül bele, ha friss van belőle.
      Köszönöm, hogy itt jár! :)

      Törlés
  39. És ha gézbe csavarom a ölteléket? A zacskónál a sütőzacskóra gondolsz, abba húst is sütünk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, a zacskónál sima zacskóra gondolok, de a sütőzacskó is jó; egyébként a kimondottan töltelékhez való zacskó is olyan anyagú, mint a sütőzacskó. :)

      Törlés
  40. Kedves Zsuzsa. Megint betévedtem valahova, ahol még nem voltam. Ráfogom az internetre, mert másra mire is fognám.
    Ez a töltelék egy érdekes valami. Ilyen formában soha nem hallotam róla, pedig lassan 70 éves leszek. Szüleim és az egész rokonság szegedi, habár én Pesten születtem és éltem 11 éves koromig. Azután ki kerültem svédországba ahol máig is élek. Régebben, amig az egészségem engedte, hazajártam látogatóba minden második évbe (utoljára 5 évvel ezelött), de az évek során soha nem hallottam efajta töltelékröl sehol.
    Akár milyen húsleves féle fött, a húst és a zöldségeket a leves után fogyasztottuk el tormával, mustárral, pirított kenyérrel. Ha marhahúsleves volt, akkor elöször a velö fogyott el. Ha édesanyám több levest készített, akkor csak fele húst ettük meg az nap (általában vasárnap), a másik felét hétfön fogyasztottuk el fött krumplival és valamilyen szósszal (sóska, meggy, uborka, torma, fokhagyma, vöröshagyma, alma).
    Söt - amig még otthon laktunk, a közelünkben volt egy vendéglö, ahova vasárnaponként néha elmentünk leveshúst ebédelni. Elöször ettünk egy-egy tányér levest, általában csigatésztával, utána oda tettek az asztalra egy óriási tálat, minden féle fött hússal, zöldségfélével, levesben fött krumplival és pirított kenyérrel. Olyan nagy adag volt, hogy hároman még felét sem tudtuk elfogyasztani, de nem volt baj, mert ételhordóba pakolták a maradékot és haza lehetett vinni. Amit hazavittünk, az általában 2 - 3 étkezésre elég volt. Fillérekbe került.
    Mint tölteléket csak töltött csirkét ismerek. Anyukám lereszelt hagymát, megdinsztelte, adott hozzá apróra vágott gombát, zöldség zöldjét, sót és borsot. Kihütötte és összekeverte vizben áztatott zsömlével és tojással. 1/3 része a csirke belsejébe ment, 2/3 rész meg a bezsírozott tepsibe a csirke köré kb. 1½ újnyi vastagon. Ami csirkébe volt nem nagyon szerettem, de ami a tepsibe sült ropogós lett és az nagyon finom volt. Talán meg kellene próbálnom egyszer elkészíteni. Már éppen ideje lenne :)
    Üdvözlettel Stockholmból Gizella

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Gizella!
      Nagyon szépen köszönöm, hogy írt és hogy ezeket az emlékeket megosztotta velem/velünk-mindig jó olvasni a világ más részein történő dolgokról! :)

      Törlés
  41. Baranyai vagyok, és én is a zempléni, (azóta már ex-) anyósomnál ettem először levesbe főzött tölteléket. Nagyon ízlett, felvettem a baranyai repertáromba is. Amiért írok az az, hogy én anyósomtól úgy tanultam, hogy bevizezett celofánba kell csavarni, és a két végét cérnával elkötni. Mivel a celofánt pont élelmiszerrel való érintkezésre használják, méghozzá magas hőmérsékleten is, ezért azt gondolom, nem lehet ártalmas. A folpackhoz nekem se lenne bizalmam...

    VálaszTörlés
  42. Szia Zsuzsa!
    Nagyitól tanultam ezt az étel,és nagyon szeretik még az unokák is! Igaz én a hagymához teszek egy két csirke vagy kacsa májat is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is a Felmenőimtől tanultam, nagyon szeretjük és kihagyhatatlan része a levesnek.
      Májat én ritkábban, az Anyukám gyakrabban "kapar" bele, azt is akkor, ha friss akad, de nagyon-nagyon finom vele. Apósom pl. még főtt tojást is kever bele, nagyon apróra összevágva.
      Nagyon örülök Zsóka, hogy "erre felé" jársz! :)
      Kellemes húsvétot kívánok!

      Törlés
  43. Köszönöm a sok nekem új receptet,pesti vagyok de még nem hallottam a töltikéről de mondanom sem kell, hogy a hétvégén kipróbálom.Üdvözlettel Klári.

    VálaszTörlés
  44. Új szín a levesbetéteim palettáján... köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, hogy itt van, sok hasznos "nézelődést"! :)

      Törlés
  45. Jesszus! Elolvastam ezt a sok véleményt,hozzászólást.Érdekes és tanulságos volt.Bevallom,most hallom először,hogy levesbe főzi valaki a tölteléket.Számomra a töltelék eddig azt jelentette,amit csirkébe,kacsába,pulykába töltünk,ha marad,azt pedig mellé.Ez a maradék,ami pirosra sül a gyerekeim kedvence volt,mindig osztozkodtak rajta.Húsok mellé ma is készítem tepsibe sütve.A recept egyébként ugyanaz. A folpackon keresztül vajon vesz fel a leves ízéből,vagy főzhető ízesített vízben csak külön?? Ki kell próbálnom !!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :D A "jesszusom" részével én is így voltam, elég heves vita-áradat indult egyszer csak, olykor-olykor elég "indulatos" hozzászólásokkal...itt már kénytelen voltam közbeavatkozni. :)
      A töltelék teljesen átveszi a leves ízét (még töltelék főző zacskóban is), nagyon finom így is.
      Pont ma volt egy kisebb "sátras" rendezvény a Családban, ahol is volt a húslevesben töltelék és dagadót is sütöttünk, természetesen töltelékkel telepakolva...isten-királyság, mindenhogy! :)
      Köszönöm, hogy olvas!

      Törlés
    2. Én is májat kaparok bele, kevesebb zsemlével, ezért egy kicsit lágy lesz tőle az állaga. Zacskóba teszem, és azt lógatom a levesbe. Kb. 20-25 perc múlva, amikor már szilárd, megszurkálom tűvel a zacskót, a leves leve beszivárog, és a leves ízt is megkapja. Sajnos ezzel a módszerrel ritkán sikerül szép formát adni neki.Kimondottan töltelékfőzéshez való zacskóval még nem találkoztam, legközelebb azt is kipróbálom.

      Törlés
    3. Én pont ugyanígy csinálom. :-)

      Törlés
  46. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  47. Zsuzsa!
    Én mennyire örülök,hogy itt vagyok...😃!
    Régóta tudom,hogy Te egy szuper ügyes csaj vagy!De,hogy ennyire?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, Te egy tündér vagy...de ezt meg én tudom (XX éve :)!
      :) :) :)

      Törlés
  48. Pont húslevesról volt szó egy másik topikban és ott is ajánlották de én aszontam, h eszembe nem jutna hőre lebomló műanyagot belefőzni a levesembe !!! :O :O :O

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a hozzászólását!
      Természetesen mindenkinek szíve-joga eldönteni, hogy mit, miben, hogyan főz. A blog legolvasottabb és egyben legtöbb hozzászólást begyűjtő receptje ez, de a "komment-cunami" elindulása után közzétettem még egy írást (Mérgező műanyagok címmel), amit szerintem érdemes elolvasni, eléggé elgondolkodtató!
      És bár a Folpack vízben igen kevéssé oldódik (az etanol és dietil-éter oldja jól, amiből viszont soha nem főzök húslevest :), több alternatívát is írtam, hogy akinek nem szimpatikus a Folpack, vagy a már több éve használt töltelékes zacskóim, az is találjon kedvére valót.
      Remélem, azért talált Önnek tetsző receptet, írást is a bejegyzéseim között, vagy a későbbiekben fog! :)

      Törlés
    2. "nem erőszak a disznótor" :-)

      Törlés
  49. Szertnénm megtudakolni, hogy a folpack nem olvad el a forró levesben?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, bírja a gyűrődést...mármint a hőt. :)
      De lehet kapni főzőzacskót is, ha az esetleg megnyugtatóbb lehetőség. :)

      Törlés
  50. Mintkét helyen lehet alkalmazni és NAGYON finom
    Levesbetétként és sütve is.persze,egyik helyen változtathattok pl- gomba

    VálaszTörlés