Oldalak

2013. október 16., szerda

Tócsni

Tócsni, burgonya puffancs, macok, lapcsánka, lepcsánka, 
recsege, lapótya, matutka, toksa, cicege, tócsi, kremzli,
gánica, matutka, krumliprósza, görhöny, lapotyka, rösztike, 
harula, röstiburgonya, lepkepotyi, berét, bodag, cicedli, 
pacsni, dödölle, krumplilepény, placki, berhe, prósza, bere...
és mehetünk tovább is, külföldre:
Svájcban rösti,
Angliában hash brown,
Svédországban rarakor,
Lengyelországban placki,
Csehországban bramborák és babagudovica,
a zsidó konyhában latke, hremzli vagy latkesz.
A változatok pedig szinte megszámlálhatatlanok:
a krumplit ízesíthetjük hagymával,
fokhagymával, szalonnával, tepertővel,
de a krumpli helyett is használhatunk
más alapot: zöldségeket, gombát...
Félig-meddig vendég poszt következik, 
lehet találgatni, ki az alkotó! :)))
 Hozzávalók:
-1 kg  krumplihoz
-1 közepes fej vöröshagyma
-4-5 szál újhagyma
-metélőhagyma
-4 egész tojás
-8-10 ek liszt-a krumpli fajtájától függ
-só
-bors
-szárított petrezselyem
-6 gerezd fokhagyma (több-kevesebb, ki mennyire szereti)

a fokhagymás tartármártáshoz:
-1 gerezd fokhagyma-átnyomva
-metélőhagyma-ízlés szerint
A krumplikat megpucolta, megmosta 
(én adagolható méretűre vágtam Neki),
a vörös- és fokhagymával együtt nyersen lereszelte
Azt mondta, nehéz munka...adtam volna a kezébe a reszelőt! :)
(hozzáfűzendő, hogy szerintem ízlés dolga, ki milyen 
lyukú reszelőn reszeli le-kinek hogy szimpatikusabb); 
belekeverte a többi hozzávalót
(az újhagymát összevágtam Neki én),
ízesítette (egyedül!).
Innen átvettem a sütő szerepét,
mert közben Ő táncol, énekel, forog, mozog
és nem szerettem volna, ha a forró olaj rajta landol. :)
Nagy méretű evőkanállal szedtem a masszából, 
óvatosan a középforró 
olajba csúsztattam és mindkét oldalát alaposan átsütöttem. 
Az olajból kivéve, mindenképpen papírtörlőre szedem
-nem jó az, ha tocsog az olajtól.
Száraz fehér borral is kiváló! :)))
Ízesíthetjük, akár mint egy lángost: tejföllel, fokhagymával, ketchuppal, sajttal. 
De akik szeretik az extrémebb változatot, készítsék a masszát fűszer nélkül 
és fogyasszák a készételt lekvárral vagy porcukorral- úgy is nagyon ízletes! 
 

2 megjegyzés:

  1. Jelentem, mifelénk lapcsánka és imádjuk! :) Először a párodra tippeltem volna, aztán továbbolvasva a bejegyzést és látva a képeket nagyon okosan rájöttem, hogy kislányod ügyeskedett! :) Tényleg ügyes, nagyon guszta lapcsánkákat sütött, mit nem adnék most egyért! :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A ház Ura akkor se nagyon menne a tűzhely
      közelébe, ha éhen készülne halni! :)))
      A Királylány közölte késő délután, hogy ilyet enne
      -én meg közöltem vele, ha elkészíti, megsütöm!
      Az anyja blogjából kinézte a receptet
      -tulajdonképpen az Ő "öröksége" lesz ez is! :)))))

      Törlés