Oldalak

2013. január 26., szombat

Krumplilé leves sztrapacskával

És akkor egy kis szösszenet, hogy
azok is értsék ennek a levesnek a
lényegét, akik még csak nem is
hallottak róla.
 
Régen (és most tényleg régi időkről beszélek),
amikor közel sem éltek ekkora jómódban az
emberek, ha gazdaságosan akarta a ház asszonya
a családot (nagy családot) ellátni abból a kevésből,
ami volt, minden praktikát be kellett vetnie.
 
Én abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy
amikor megszülettem, éltek a Nagyszüleim, élt
két Dédnagymamám (Öregnagyik), élt a Dédnagyapám
(Öregnagyapa)
és élt az egyik Üknagymamám.
Minden régi étel, amit tudok, azt Tőlük tudom,
Tőlük láttam, mellettük álltam és figyeltem
...igen régen fertőződtem meg a főzés szeretetével.😊
Mindegyik Nagymamám tudott főzni -nem is
akárhogy-, nem volt akkora vendégség, amit nem
tudtak kifőzni.💖

Na, de a lényeg. Télen, tél vége felé, vagy amikor már
a krumpli öregnek számított, akkor került olykor
ez az étel az asztalra, ez is egy úgymond
mellékterméke volt a főszereplőnek.
A főszereplő ugyanis a KRUMPLILÁNGOS volt,
ez a leveske pedig a krumpli főzővizéből
készült ilyenkor, amit ki nem öntöttek volna, sokkal
inkább főztek belőle egyszerű, de igen finom levest.
Elképzelni nem tudtam ilyenkor finomabb levest 
ennél.

Hozzávalók:
-0,5 kg nyers, tisztított krumplihoz
-25 dkg sima liszt
-só -ezekből bőséges mennyiség lesz

 *(1 tojás)

továbbá
-2-3 nagyobb krumpli
-bors, ételízesítő
-1-2 nagyobb fej vöröshagyma
-olaj
-nagy csokor petrezselyemzöld 

A krumplit apró lyukú reszelőn (géppel)
lereszelem -nem kell kinyomkodni;
hozzákeverem a lisztet és sózom.
A 2-3 db krumplit kockára vágom és sós vízben
főni teszem, ha teljesen megfőtt, a vizében
áttöröm...ez lesz az alap.
 
Olajon apróra vágott hagymát dinsztelek,
felöntöm a krumplis vízzel
+ még egyszer annyival, ízesítem és felfőzöm.
 
Közepes forrás mellett beleszaggatom a sztrapacsot
és hogy hűen adjam vissza a receptet, vizezett
deszkáról** szaggatom
(kávés kanállal, mert megnő),
mint ahogy a Nagymamám mindig is tette.
Legalább 15 percig főzöm.
Előtte, vagy utána  beleszórom az apróra vágott
petrezselymet, ha kell, ízesítem még és azonnal
nekilátok az evésnek.
Ez egy nagyon olcsó, duplán olcsó étel,
nem csúcskategóriás,
de minden ízében kifogástalan.
Kell, hogy ilyeneket is ismerjen az utókor.
 
***A tojásról és a szaggatásról: eredetileg a 'sztrapacsba' nem kell tojás (én sem teszek bele), de ha kis lyukú nokedliszaggatóval szaggatjuk a főzővízbe, előfordulhat, hogy szétfő. Ezért, ha biztosra akar menni valaki, tehet bele 1 kiló liszthez 1 egész tojást.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése